www.sport-s.pl

Marketing niejedno ma imię

Marketing sportowy może być dla biznesu znakomitym sposobem na zaistnienie w świadomości klientów, zmienienie wizerunku marki czy poszerzenie grupy docelowej. Nieumiejętnie zaprojektowana i przeprowadzona kampania może jednak okazać się strzałem w stopę i w najlepszym wypadku oznaczać przepalenie finansów, w najgorszym zrujnowanie wizerunku.

Skupmy się jednak na tych pozytywnych aspektach marketingu i przybliżmy kilka ciekawych, różnorodnych akcji z kategorii m.in. event marketingu, influencer marketingu czy social media marketingu.

Spółki Skarbu Państwa

W polskich uwarunkowaniach jednymi z największych inwestorów w sport są bukmacherzy i właśnie spółki państwowe. Dysponują one ogromnymi środkami, które mogą przeznaczyć na marketing, dzięki czemu ich kampanie mają największy rozmach i są wielopłaszczyznowe.

PKO Bank Polski i wsparcie polskiego futbolu

PKO Bank Polski od lat wspiera polski sport, a w szczególności rodzimy futbol. Szczególną wagę przykładają do rozwoju młodzieży inwestując wiele milionów złotych w akademie i programy wspierające szkolenie w klubach. Nie można też zapominać o sponsoringu tytularnym polskiej Ekstraklasy. W swoich kampaniach podkreślają dużą rolę kibiców, dlatego swego czasu w konkursie organizowanym przez bank można było wygrać miejsce na kanapie umiejscowionej tuż przy linii bocznej na meczach Ekstraklasy. Inną ciekawą akcją jest wypuszczenie serii specjalnych kart w barwach klubowych. PKO BP sponsoruje też popularne formaty dotyczące polskiej ligi, jak choćby „Patrzymy w przyszłość”.

Orlen i Robert Kubica

Drugim wielkim graczem na rynku marketingu sportowego jest Orlen. Koncern wspiera choćby polskich lekkoatletów, ale stworzył także Orlen Team, zrzeszający zawodników startujących w rajdach i wyścigach. Największy rozgłos, ale także sporo kontrowersji, przyniosła im współpraca z Robertem Kubicą. Inwestycja w najlepszego polskiego kierowcę wyścigowego wiązała się również z inwestycją w jeden z teamów F1. Było to wydarzenie bez precedensu. Nie zdarzyło się do tej pory, aby polska marka była obecna w równie eksponowanym miejscu, w jednym z najdroższych i najbardziej elitarnych sportów na świecie.

Cud nad Wisłą

Orlen sięga również po niestandardowe formy promocji w postaci choćby event marketingu. Na stulecie Cudu nad Wisłą zorganizował w Warszawie pokazowy wyścig, w którym wzięli udział Robert Kubica siedzący za sterami bolidu F1 i Bartłomiej Marszałek w superszybkiej motorówce. Pierwszy mknął po ulicach stolicy, a drugi po tafli Wisły. Relacja video z wydarzenia dostępna jest na kanale Orlen Team na YouTube.

Cinkciarz w NBA i z reprezentacją Walii

Inną polską marką, która dość nieoczekiwanie zaistniała w świecie wielkiego sportu jest Cinkciarz. Portal służący do wymiany walut w kilka lat zrobił furorę. Również przez wzgląd na specyficzną nazwę, posiadającą dość negatywne konotacje, co również jest ciekawostką w kontekście marketingu. W 2015 roku firma rozpoczęła współpracę z Chicago Bulls stając się jednym ze sponsorów wielokrotnego mistrza NBA. Z kolei w 2018 roku świat obiegła zaskakująca informacja - Cinkciarz został oficjalnym sponsorem reprezentacji Walii w piłce nożnej. Reprezentacji, w której grają takie gwiazdy jak Bale czy Ramsey i która dotarła do półfinały ME w 2016 roku.

Warka, Michał Pol i Ronaldinho

Grupa Żywiec zaangażowała do reklamy piwa Warka jednego z najlepszych piłkarzy w historii tej dyscypliny – Ronaldinho. Reklamy były kręcone na miejscu w Brazylii, a razem z grupą filmową do kraju kawy poleciał Michał Pol. Dziennikarz i YouTuber odwiedził z kamerą posiadłość piłkarza i przeprowadził z nim interesujący wywiad.

Kreatywność i refleks

To domena social media marketingu, szczególnie na kanałach prowadzonych przez kluby sportowe. Działy marketingu prześcigają się w pomysłach na zaangażowanie fanów, prezentację nowych zawodników czy dania prztyczka w nos przeciwnikowi. Ważne jest tutaj wyczucie smaku, nieszablonowy pomysł i dynamika w reagowaniu.

Knoppers

Najlepszym przykładem jest tutaj współpraca producenta batonów Knoppers i Pogoni Szczecin. Podczas jednego z meczów z trybun w kierunku Adama Frączczaka z Pogoni został rzucony rzeczony baton. Zawodnik odpakował ciastko, zjadł je, a następnie zamienił rzut karny na bramkę. Niespodziewaną promocję szybko wykorzystał producent i na najbliższym meczu rozgrywanym na stadionie Pogoni wszyscy kibice otrzymali darmowego Knoppersa.

AS Roma

Na niezwykle ciekawą akcję zdecydowała się AS Roma. Rzymianie zaprosili na trening kibica, który dość niepochlebnie wypowiadał się o zawodnikach Romy i skrytykował jednego z nich za zmarnowanie sytuacji „którą nawet on by wykorzystał”. W trakcie treningu niespodziewanie wspomniany kibic został wezwany na murawę, gdzie zaaranżowano niemal identyczną sytuację i dano mu kilka okazji do wykorzystania. Okazało się, że nie jest to takie proste. Akcja odbiła się sporym echem, a social media Romy do dziś uchodzą za przykład jak powinny działać w sieci kluby piłkarskie.