Sposób w jaki konsumujemy treści zmienia się nieustannie. Zmienia się też sposób w jaki przeżywamy sportowe emocje. Za tymi zmianami próbują nadążać reklamodawcy, którzy sięgają po coraz nowsze narzędzia i kanały dotarcia do odbiorców.
Dzisiaj już nie wystarczy wykupienie drogiej reklamy w najlepszym czasie antenowym. Dzisiaj trzeba pokazać się tam, gdzie jest nasz potencjalny klient, a coraz większy ich odsetek znajduje się w Internecie. Reklama w telewizji przestaje być opłacalna. Często za znacznie niższą cenę można uzyskać znacznie lepsze efekty, wymaga to jednak pomysłu i pójścia trochę bardziej krętą drogą. Jednym ze znakomitych narzędzi w dzisiejszym marketingu jest influencer marketing. Spotyka się z nim właściwie każdy z nas. Ale co to w zasadzie oznacza?
Influencer marketing kojarzy się zapewne zazwyczaj z dość nieudolnymi, łopatologicznymi próbami lokowania produktów na instagramowych kontach z dziesiątkami tysięcy obserwujących. Natomiast dobrze zaplanowana kampania influencer marketingowa ma ogromną siłę odziaływania i może przynieść marce kapitalne owoce.
Influencerami w kontekście marketingowym są ludzie funkcjonujący w przestrzeni digital. Stoją za nimi rzesze odbiorców, mocno się z nimi utożsamiające. Influencer przez swój autorytet ma wpływ na ich decyzje zakupowe. Co ważne, influencer ma często bezpośredni kontakt z odbiorcami. Najczęściej poprzez media społecznościowe, gdzie aktywnie funkcjonuje. To wpływa na budowanie relacji pomiędzy nim, a grupą jego fanów, a co za tym idzie, również pomiędzy fanami, a markami, które ów influencer promuje. Zatem, co ważne z punktu widzenia marek, influencer nie „sprzedaje” wyłącznie grupy docelowej, która za nim idzie, ale „sprzedaje” również wspomnianą relację.
Ten rodzaj marketingu również notuje ciągły rozwój. Choć wciąż znakomita większość influencerów po prostu lokuje produkty w swoich social media, to jednak z czasem ten rodzaj promocji zostanie zmarginalizowany i będzie zastępowany kreatywnymi kampaniami. Dzisiaj w influencer marketingu wykorzystywane są często postaci z wielkim dorobkiem, a kampanie, w których biorą one udział bywają szeroko zakrojone i niezwykle kreatywne. Szczególnie widoczne jest to w marketingu sportowym, gdzie influencerzy wykorzystywani są coraz częściej. Zazwyczaj są to byli lub obecni sportowcy, dziennikarze sportowi i postaci w sporcie funkcjonujące. Skala ich popularności może być bardzo różna, tak jak skala zaufania społecznego z jakim się spotykają.
W kontekście oceny opłacalności inwestycji w influencer marketing bierze się pod uwagę wiele czynników.
Sztandarowym przykładem wykorzystania influencer marketingu w sporcie są firmy oferujące zakłady bukmacherskie. Bukmacherzy sięgają po byłych sportowców i dziennikarzy sportowych, którzy posiadają liczne grono zaangażowanych fanów. Zwłaszcza ci drudzy, to ciekawa z punktu widzenia bukmachera grupa. Dzisiaj dziennikarze sportowi stają się zaufanymi ekspertami, którzy mają swoich fanów i oponentów niczym sportowcy. Ich profile w mediach społecznościowych obserwują dziesiątki, a czasem i setki tysięcy followersów, w dodatku ich aktywność wzbudza ogromne zaangażowanie, a każdy niemal post jest szeroko komentowany. Wspomniani dziennikarze w mediach społecznościowych zamieszczają filmiki, w których analizują wybrane mecze i podsuwają pomysły na co postawić, lub pokazują własne kupony.
Nie ma wątpliwości, że influencer marketing będzie czymś, co w najbliższych latach będziemy obserwować znacznie częściej. Ewoluować zapewne będzie jego forma, ale główne założenia pozostaną bez zmian.